Ventilerende dugfjerner- Nyt design

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Ventilerende dugfjerner- Nyt design

  • Dette emne har 26 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af paul. This post has been viewed 611 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #89911

    mhansen
    Deltager
    • Nova

    Kommer jo an på hvordan du definerer en temperaturgradient. Reelt set er det jo bare temperaturforskellen imellem to luftmasser, på differentialform og gerne i 3 dimensioner.

    I dette tilfælde har du jo også en temperaturgradient, da luften inde i teleskopet højst sandsynligt vil være højere end omgivelsernes. Du fordamper jo også noget kondensvand, som vil blive blæst rundt.

    Men nej, jeg har ikke umiddelbart noget litteratur der kan belyse emnet, men jeg tror faktisk at det du har læst sagtens kan bruges. Jeg vil bare argumentere for at det også kommer til at gælde når du begynder at blæse varm luft ind i en kølig tubus.

    Og nej, jeg har faktisk kun brugt en dughætte én gang (en jeg lånte) og den hjalp mod den faldende dug.

    #89915

    paul
    • Nova

    Hej Michael!

    Ren luft er gennemsigtigt og vil i sig selv ikke forstyrre seeing hvis det omrøres, det er hvis temperatur gradienten bliver stor nok, altså hvis temperaturen ændres nok på en tilpas kort afstand at der skabes “luftlinser” der afbøjer lyset uønsket og som forøvrigt er beskrevet mange steder inkl. i dette forum.

    Hvis man benytter systemet som et anti-dug system fordampes der ikke vand, man forhindrer at der kondenseres vand fordi man opvarmer spejlfladen nok til at der ikke kondenseres vand på denne.

    Hvis man benytter systemet som et dug-fjerner system fordamper man vand der forsvinder som vanddamp ud af tubus bla. fordi der er en bagblæser der blæser luft gennem tubus…det er meget små mængder vand der fordampes, kan ikke forestille mig det har nogen praktisk betydning nogen steder.

    Ja man skaber selvfølgelig en temperatur gradient når man tilfører varme til systemet, det er her pest eller kolera kommer ind i astrobilledet, man skal altså under fugtige forhold vælge mellem slet ikke at få taget nogle billeder, eller betale en pris for at få fjernet duggen, en pris man selvfølgelig forsøger at minimere.

    I mine første forsøg med 10W ser det umiddelbart ud til at jeg betaler en pris på 10% forringet FWHM hvis systemet kører hele tiden som det er nu, men men men….det er jo slet ikke gennemtestet, måske jeg kan få det til at virke med et mindre tab af billedkvalitet….her er praktisk erfaring med forskellige setup´s vejen frem som jeg ser det.

    #89918

    mhansen
    Deltager
    • Nova

    Men i Danmark har vi jo sjældent en særlig lav luftfugtighed, selv under gode forhold. Så der vil jo altid være noget luftdamp du forstyrrer, hvad enten du fordamper noget fra indersiden af tubus/spejlet eller ej.

    Men det er da spændende at se om du kan finde et temperaturforhold som gør at du ikke forstyrrer det indre miljø i tubus for meget, men samtidig hæver temperaturen nok til at vanddampen ikke kan fortætte på spejlet.

    #89920

    paul
    • Nova

    Hej Michael!

    Hvad mener du med at forstyrre luftdamp og hvilken relevans har det i denne sammenhæng?

    Tror det er svært at tilføre kalorier til en tubus uden det får en negativ effekt, men sålænge den positive effekt af at få fjernet dug er større end den negative effekt ved at tilføre kalorier er det vel en god byttehandel.

    Den eneste neutrale kur mod dug jeg kan tænke på er hvis man tørrer luften og tempererer den inden den indblæses således at man opnår en tilstrækkelig stor dugpunktsspredning inde i tubus uden at skabe en temperatur gradient…men det kræver vist et større arrangement der hurtigt kan gøre ens setup mindre mobilt.

    #90174

    paul
    • Nova

    Fik testet min mini føhn under aktuelle fugtige forhold inat, på et tidspunkt var det som om det regnede lidt fra en ellers krystal klar nattehimmel, der kom faktisk konstant noget der lignede isslag på mit vidhvinkel objektiv.

    Tilsluttede jeg blæser og modstande kunne den fjerne dug iløbet af få minutter, så jeg kan bruge den som en almindelig, men meget lokal føhntørrer et par minutter og så slukke igen så jeg ikke ødelægger tubus seeing for meget.

    Alternativt hvis det er meget slemt med fugten og den skal køre konstant vil jeg måske forsøge at tilslutte den variabel spænding så jeg idet mindste kan holde en lidt lavere temperatur med tilsvarende bedre tubus seeing til følge skulle jeg mene.

    Endelig overvejer jeg fortsat at flytte modstandene ud på ydersiden af tubus så jeg ikke har varme modstande inde i tubus.

    Fordi denne mini føhn er fastmonteret i tubus giver det så også mulighed for fjernbetjening for de magelige

    #90299

    johnny.b.a
    Deltager
    • Super Giant

    Hej Paul

    Du kunne vel ikke uploade et billede af hvordan du har

    monteret dimsen i dit tubus?

    Mvh

    Johnny

    #90300

    paul
    • Nova

    Hej Johnny!

    Må lige se om jeg kan få taget et billede, men jeg har som sagt boret et 30mm hul under fokuseringen til indsugningsluften og så der blæses direkte ind på forsiden af sekundæren med mindst mulig afstand fra den indvendigt monterede blæser og spejloverfladen for maksimal virkningsgrad og minimal tilførsel af kalorier.

    blæseren er indtil videre blot monteret med dobbeltklæbende skumtape.

    Var lige i Harald Nyborg idag for at købe lidt astro udstyr. 220V multiudtag så jeg aldrig mere løber tør for udtag, 4i1 fjernbetjening så jeg kan styre op til fire blæsere/modstande i ro og mag fra min PC mens jeg in real time kan se effekten af at det tændes og slukkes for diverse blæsere / modstande.

    Har man samtidig DSS live kørende kan man logge sine eksponeringer mens der tændes og slukkes for luft/varme og in real time eller efterfølgende analysere bla. FWHM og sky backgroud der fortæller noget om tubus seeing og dug.

    Endelig fik jeg købt et afløbsrør der skal virke som forlænger til min 220V føhn så jeg hvis der en sjælden gang skulle sætte sig dug på hovedspejlet er fri for at varme hele tubus og 5kg spejl op, men istedet med næsten kirurgisk præcission kan fjerne duggen der hvor den er, på forsiden af spejlet.

    Det blev vist under 150 kroner alt i alt

    #90309

    johnny.b.a
    Deltager
    • Super Giant

    Hej Paul

    Takker for info, ved lige at gå tilbage i indlæggene kunne jeg

    se at du havde beskrevet det Jeg har faktisk i går installeret

    temp målere i min 10 tommer, det bliver rart lige at have lidt styr på

    hvad der foregår i tubus. Primæren og indvendig i tubus har hver fået

    sensor. Det er en fin løsning med vvs røret! man kunne jo lave en

    studs mere med et 90 grader knæk til sekundæren hvis man ikke lige

    vil bore i tubus

    Spændende at følge din tråd, det giver inspiration!

    Mvh

    Johnny

    #90318

    Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

    I øvrigt mht. at kunne se den lufturo som blæseren genererer, så er det bare at lade kikkerten pege på en kraftig stjerne og så defokusere den. Man vil så i okularet kunne se lufturoen bryde lyset i den skive, som stjernen danner.

    På en kold vinternat kan man uden problemer se varmeflimmer, hvis man holder hånden – uden vante på hen under tubusåbningen.

    Torben

    TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

    #90322

    paul
    • Nova

    Hej Johnny!

    Tak, og meget spændende med de følere, den øvelse kan man helt sikkert lære noget af.

    Lavede faktisk et føhn rør med 90 graders vinkel sidste år ud af en køkkenrulle, men hvis jeg nu har en fastmonteret mini føhn er det lidt nemmere bare at trykke på fjernbetjeningen. ok så er 10 Watt fra en mini føhn nok lidt mere skånsomt end 1000 Watt fra en hårtørrer. hvilket igen betyder at der hvirvles mindre fugt rundt i tubus samt at det primært er overfladen på sekundæren der opvarmes let og ikke alt muligt andet inde i tubus.

    Hej Torben!

    Tak for meget interessant info, den øvelse kan man helt sikkert også lære noget af samt få noget forståelse for hvad man er oppe imod, så det skal da prøves ved lejlighed.

    Tror mere og mere at den bedste løsning nok er ikke at lade min mini føhn køre hele tiden, men istedet finde ud af med hvilke intervaller og i hvor lange tid jeg skal tænde mini føhnen for at fjerne dug istedetfor at forhindre dug ved konstant at sende varme ind på sekundæren.

    f.eks. 2 minutters mini føhn i timen vha. af et lille tryk på fjernbetjening hvis det er nok en aktuel nat synes jeg er til at overkomme, og så skal man ikke tænke på at tubus seeing forringes ved at man konstant puster varm luft ind i tubus ligesom mit nuværende design kan bibeholdes uden at jeg behøver at flytte modstandene udenfor tubus.

    #91402

    paul
    • Nova

    Har flyttet mini føhn blæseren udenfor tubus, forbundet blæser og modstande til samme stik og flyttet modstandende ovenfor blæseren for at få varmen mere jævnt fordelt i indsugningsluften og for at undgå at modstandene blokerer for indblæsnings luften.

    Mini føhn`en er tilsluttet en variabel strømforsyning med seks trin fra 3 til 12V, og strømforsyningen er tilsluttet en fjernbetjent stikkontakt så man kan sidde foran sin PC og se på live FWHM data når man via fjernbetjeningen tænder eller slukker for mini føhn`en.

    Man kan selvfølgelig også bruge fjernbetjeningen til blot at give sekundæren et fur en gang i timen eller hvor ofte det er nødvendigt og så lade den være slukket resten af tiden…tror det er sådan jeg vil bruge den selvom det selvfølgelig er interessant at se live hvor meget en given power setting forstyrrer tubus seeing.

    Mini føhn´en monteres enkelt med velcro og når det ikke er nødvendigt at benytte mini føhn dækkes hullet med gaffatape. 30mm hullet er forøvrigt også et fremragende inspektionshul når man lige skal checke om der er dug på sekundæren.

    Materiale prisen er som sagt lav, vel ca. 50dkk for blæser, modstande, ledning og stik + en brugt toilet rulle, lidt gaffa tape og velcro. Dertil kommer så en strømforsyning man måske har i forvejen eller kan låne fra noget gammelt elektronik grej man har (gem strømforsyninger fra router, legetøj m.m., mange af dem leverer en spænding fra 5 – 12V) og en fjernbetjent stikkontakt der kan købes billigt i Harald nyborg og genbruges i hjemmet når man ikke kigger stjerner.

    Fordelen ved denne mini føhn (hvis den virker) er som sagt at den ikke forbruger 1000W men kun 10W, at den ikke kræver 220V men kun 12V og at den i min konfiguration kan fjernbetjenes, ja man kan jo videre udvikle systemet så den fuldautomatisk giver sekundæren et fur med passende intervaller mens systemet holder en lille pause med billederne.

    #102320

    paul
    • Nova

    Var ude i nat (hvor det var særdeles fugtigt) for bla. at teste min dugfjerner på et almindeligt vidvinkel objektiv der altid dugger til hvorfor det er tidskrævende hele tiden at skulle fjerne dug med en hårtørrer.

    I løbet af natten steg luftfugtigheden langsomt til 100% (tung dis og tåge ud på de tidlige morgentimer) og jeg testede som følger.

    – dugfjerner slukket indtil der kom dug på objektivet

    – dug fjernes med hårtørrer hvorefter 12V dugfjerner tilsluttet bilbatteri startes til vedligehold (monteret med gaffatape så den blæser ind fra siden i bunden af objektiv.

    – ingen ny dugdannelse i lang tid, men sidst på natten hvor der var tung dis i luften kunne den kun holde den nederste halvdel af vidvinkel objektivet dugfrit.

    Konklusionen må være at en enkelt 12V dugfjerner som herover kan holde objektivet dugfrit i lette til moderate forhold, men at den kun kan holde halvdelen af objektivet dugfrit under svære forhold hvorfor der under sådanne forhold måske skal bruges 2 stk. / alternativt lidt mere varme i en enkelt dugfjerner.

    Mangler at teste den i frostvejr.Paul2013-04-28 13:53:38

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Emnet 'Ventilerende dugfjerner- Nyt design' er lukket for nye svar.