Vixen 80mm refraktoren

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Vixen 80mm refraktoren

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 9 måneder siden af jonas. This post has been viewed 636 timesc. This post has been viewed 636 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

oeyvind.skille
    Deltager
    • Moon

oeyvind.skille
    Deltager
    • Moon

Jeg har en Skywatcher 102 startravel med Goto fra før av.

outlook
    Deltager
    • Super Nova

En Vixen 80M er en god akromat. Der findes også en kinesisk udgave, en 80mf som også er en udmærket akromat, men 80M er fremstillet i Japan som har brugt mere tid på objektivet og som sådan altså er bedre end den kinesiske udgave og derfor dyrere. Men for at se forskel i okularet skal man nok have de to side om side.

Jeg har selv en 80M og objektivet til en 90M. 90M røret er 10cm længere da brændvidden er ditto længere, men bruger samme rør diameter som 80M. Det giver to fordele, hvis man bytter 80’er objektivet ud med 90’eren. Dels giver det jo mere lys og dels kan man bruge en binoviewer uden at bruge en Barlow for at nå fokus.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jonas.c
    Deltager
    • Super Giant

Varför köpa en 80 mm Vixen akromat-tub för SEK 5000:- när man kan köpa en 75 mm Unitron MED ekvatoriell, motorstyrd montering för samma pris – eller mindre – och dessutom få ett stycke teleskophistoria med hem?
    Visserligen anpassad 1,25″ okular men köper man en sådan tub, är det för observationer och då finns det många fina 1,25″-okular att välja på!

Vill man fotografera, väljer man inte en sådan tub överhuvudtaget!

/Jonas

oeyvind.skille
    Deltager
    • Moon

Jonas, hvor får man kjøpt Unitron ?

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Ja, det er en høj pris for en akromat, men min er nu også købt med en Super Polaris montering for mange år siden. Jeg har også en fuldt udrustet Unitron/Polarex model 128 som dog kun er til pynt i stuen og der bliver den. I øvrigt ville jeg i dag slet ikke vælge en akromat med alle de ED’er og apo’er til rimelige priser og muligheder for at købe brugt.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jonas.c
    Deltager
    • Super Giant

Jonas, hvor får man kjøpt Unitron ?

De kommer ut då och då på begagnatsidor.

Jag köpte ett komplett sådant för ca. 2-3 år sedan och gav, om jag minns rätt, SEK 2500:-.

/Jonas

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.